IT-supporttekniker till myndighet i Norrköping

Publiceringsdatum: 2025-08-13

Vill du arbeta inom data/it-branschen? Adecco Sweden AB är på jakt efter en skicklig helpdesktekniker/supporttekniker och du kan vara rätt person för jobbet. Adecco Sweden AB söker efter en ny anställd på heltid under 6 månader eller längre som är redo att ta sin karriär till nästa nivå.

Linköping är platsen där denna position är ledig. Adecco Sweden AB har just nu ett ledigt jobb som helpdesktekniker/supporttekniker. Adecco Sweden AB letar efter erfaren helpdesktekniker/supporttekniker som kan ansluta till deras team. Sista ansökningsdag är fredag den tolfte september 2025.


Jobbannons

Om tjänsten

Nu söker vi två (2) st IT-supporttekniker med driv och god problemlösningsförmåga till en myndighet i Norrköping där IT-supportsektionen är i behov av förstärkning. Avdelningens huvuduppdrag är att leverera förstklassig service genom att ta emot, hantera och följa upp IT-relaterade ärenden från verksamheten. Sektionen ansvarar också för att utveckla IT:s självserviceportal med tillhörande FAQ.

Du kommer ingå i en befintlig arbetsgrupp om 12 personer bestående av både supporttekniker, uppdragsledare och tjänsteansvariga som alla arbetar för att erbjuda en så effektiv first och second line support som möjligt. Ansvaret i second line support innebär att hantera, lösa och följa upp ärenden som inte har kunnat lösas av first line support. Ärendena är felanmälningar, frågor och beställningar från användare, men även IT-initierade ärenden kopplat till livscykelhantering.

Huvudsakliga arbetsverktyg är ärendehanteringssystemet Easit, Doc IT som används för driftdokumentation samt telefonisystemet ACE som primärt används i first line.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Ta emot, hantera och lösa IT-relaterade ärenden
  • Kommunicera med användare via telefon, mail och ärendehanteringssystem
  • Installera hård- och mjukvara
  • Kravställa på dokumentation för att underlätta ärendehanteringen
  • Följa upp ärenden
  • Ha ett nära samarbete med övriga sektioner/enheter inom IT
  • Vid behov agera backup till first line
  • Felsöka och lösa problem
  • Administrera IT-miljöer (t.ex. användarkonton, behörigheter och utskriftsköer)

Uppdragsperiod och omfattning:

Tjänsten som IT-supporttekniker är ett konsultuppdrag på heltid som ska påbörjas 1 oktober 2025 och beräknas pågå till och med den 1 oktober 2026. Myndigheten kan komma att förlänga arbetet upp till tolv (12) månader. Totalt kan uppdragsperioden därmed omfatta två (2) år.

Arbetet utförs på myndighetens kontor i Norrköping. Möjlighet till distansarbete finns ej.

Säkerhetsklassat uppdrag

Myndigheten bedriver säkerhetskänslig verksamhet, vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan tillträde till tjänsten. Detta kan påverka startdatumet och innebär även krav på svenskt medborgarskap. Bakgrundskontroller kan komma att genomföras som en del av prövningen.

Krav för tjänsten:

  • Gymnasium inom IT eller motsvarande
  • Minst 24 månaders dokumenterad arbetslivserfarenhet inom yrkeskategorin under de senaste fem (5) åren
  • Minst 12 månaders erfarenhet av IT-support inom myndighet inhämtad under de senaste fem (5) åren
  • Goda kunskaper om datorer, kringutrustning, operativsystem, nätverk, kommunikation samt informationssäkerhet
  • Grundkunskaper i MS Office eller likvärdigt
  • Erfarenhet av att arbeta i ärendehanteringssystem, exempelvis EasitGO
  • Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift

För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda. Ange vilket/vilka uppdrag som påvisar efterfrågad erfarenhet. Tidsperiod ska anges i år och månad ÅÅ-MM samt om det varit en heltid eller en deltidsanställning.

Om dig

Vi söker dig som har god social kompetens och är både drivande och initiativtagande. Du är serviceinriktad med stort fokus på kunden, och har en mycket god förmåga att kommunicera tydligt i såväl tal som skrift. Du arbetar strukturerat och har ett naturligt sinne för ordning och reda. Beskriv gärna dina personliga egenskaper i ditt CV.

För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och urval sker löpande. Sista ansökningsdag 2025-08-26

Kontaktuppgifter

Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare: Maja Nyström via Adecco´s växel 010 – 173 73 00 eller e-post: maja.nyström@adecco.se

Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via info@adecco.se

Välkommen med din ansökan!

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnAdecco Sweden AB
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning6 månader eller längre
Organisationsnummer5564472677
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeHelpdesktekniker/Supporttekniker
YrkesområdeData/IT

Ansökan

Adecco Sweden AB söker en person till denna tjänst som helpdesktekniker/supporttekniker med placerings i Linköping. Om det låter intressant att arbeta som helpdesktekniker/supporttekniker hos Adecco Sweden AB skickar du in din ansökan senast 2025-09-12.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Studentmedhjälpare till Clinicum (Linköping och Norrköping)

Linköpings Universitet söker fem personer till tjänsten som kontorsbiträde i Linköping.

2025-06-09

Mer info

Rådgivare till Specialpedagogiska skolmyndigheten i Linköping

Experis AB söker två personer till tjänsten som specialpedagog i Linköping.

2025-08-01

Mer info

Projektingenjör till Trafikverket i Linköping/Norrköping

Academic Work Sweden AB söker en person till tjänsten som projekteringsingenjör, bygg och anläggning i Linköping.

2025-08-07

Mer info