Handläggare inom konkurs och skuldsanering

Publiceringsdatum: 2025-08-05

Funderar du på att söka jobb inom administration, ekonomi, juridik? Skatteverket är på jakt efter en skicklig inkassohandläggare och du kan vara rätt person för jobbet. Detta är ett jobb på heltid där Skatteverket letar efter någon under tills vidare.

Denna position är tillgänglig i Linköping. Om du är intresserad av en karriär inom inkassohandläggare, ta en titt på den lediga tjänsten som Skatteverket erbjuder för att se om det är en matchning. Söker du efter en spännande karriär som inkassohandläggare? Sök jobbet hos Skatteverket senast tisdag den nittonde augusti 2025 och bli en del av deras team.


Jobbannons

Har du en avslutad gymnasieutbildning och trivs med både självständigt arbete och samarbete? Vill du skapa samhällsnytta tillsammans med dina kollegor? Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Du kommer att ingå i en grupp vars uppgift är att administrera och handlägga konkurser och skuldsaneringsärenden samt hantera inkommande post, via mejl eller andra system.

I ditt arbete kommer du att ha många muntliga och skriftliga kontakter med andra myndigheter, konkursförvaltare, privatpersoner samt företag.

Dina arbetsuppgifter inom konkurshantering innefattar bland annat registrering av nya konkurser med tillhörande administration samt att bevaka statens fordringar. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av respektive underlag och utreder vid behov. I arbetet med skuldsaneringsärenden ingår bland annat att utreda, göra bedömningar och skriva yttranden till Kronofogden. När Kronofogden beslutar att inleda en skuldsanering startar vårt arbete med att bland annat sammanställa de skulder som ska ingå i skuldsaneringen. Ett ärende pågår normalt under flera månader och under denna tid görs ett antal registreringar och kontroller.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Eftersom det är ett stort inflöde av ärenden hanteras stora volymer. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är varierat och du lär dig och får nya kunskaper. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du kommer tillhöra Företagsbeskattningsavdelningen på en sektion inom borgenärsenheten med placering i Linköping. På våra sektioner arbetar mellan 18-20 medarbetare.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. I arbetet är gott omdöme och förståelse för rättssäkerhet och säkerhet viktigt. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

  • ha ett strukturerat arbetssätt och god leveransförmåga
  • ha förmåga och viljan att lära dig nya saker, vara flexibel och öppen för förändringar
  • ha en god förmåga att samarbeta med andra och vara hjälpsam, vilket innebär att du är lyhörd för andras synpunkter och tar ansvar för att gemensamma uppgifter genomförs
  • självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
  • tala och skriva enkelt och tydligt på svenska 
  • ha god problemlösningsförmåga, se mönster och kunna göra avgränsningar

Du ska även ha:

  • en avslutad gymnasieutbildning
  • ha flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av administration eller liknande arbete

Det är önskvärt med aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från Kronofogden. Det är även önskvärt med aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter på myndighet/domstol. Det är också önskvärt med aktuell arbetslivserfarenhet av liknande arbete på bank, inkassobolag eller advokatbyrå.

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Skatteverket erbjuder möjlighet till distansarbete efter överenskommelse med arbetsgivaren.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidHeltid
FöretagsnamnSkatteverket
LönFast månads- vecko- eller timlön
OmfattningTills vidare
Organisationsnummer2021005448
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeInkassohandläggare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Skatteverket söker en person till denna tjänst som inkassohandläggare med placerings i Linköping. Om det låter intressant att arbeta som inkassohandläggare hos Skatteverket skickar du in din ansökan senast 2025-08-19.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

LSS-handläggare inom utredning och uppföljning

Linköpings kommun söker två personer till tjänsten som lss-handläggare i Linköping.

2025-07-30

Mer info

Personalsäkerhet och säkerhetsprövning Konsult - Linköping

VIPAS AB söker en person till tjänsten som sjöfarts- och hamnskyddskontrollant i Linköping.

2025-03-14

Mer info

NC programmering inom svarvning och fräsning

SAAB AB söker en person till tjänsten som processtekniker, tillverkningsindustri i Linköping.

2025-06-13

Mer info