Kvalificerat administrativt stöd vid behov till myndighetsledning

Publiceringsdatum: 2025-06-26

Är du på jakt efter en karriär inom administration, ekonomi, juridik? Här är din möjlighet att bli en del av teamet hos Länsstyrelsen i Östergötlands län genom att arbeta som servicehandläggare. Om du vill arbeta deltid hos Länsstyrelsen i Östergötlands län, har de just nu en tjänst 3 månader – upp till 6 månader som kan passa dig.

Att bo i närheten av Linköping kan vara en fördel för denna position, så om du redan bor i området bör du överväga att söka jobbet. Länsstyrelsen i Östergötlands län behöver fler anställda som stödjer arbetet inom servicehandläggare. Kolla in deras lediga tjänst för att se om du har vad som krävs. Bli en del av teamet hos Länsstyrelsen i Östergötlands län som servicehandläggare genom att ansöka senast fredag den tjugofemte juli 2025.


Jobbannons

När du jobbar på länsstyrelsen får du använda din kunskap på landets bredaste myndighet. Länsstyrelsen är statens företrädare i länet och ser till att nationella mål får genomslag. Med hänsyn till regionala förutsättningar gör vi avvägningar mellan olika samhällsintressen. Detta genom samarbete mellan experter inom en rad olika områden och i samverkan med myndigheter, kommuner och organisationer.

På länsstyrelsen skapar vi samhällsnytta och påverkar samhällsutvecklingen, varje dag. Det är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.

Du kommer att tillhöra enheten för ledningsstöd, lokaler och service inom avdelningen för verksamhetsstöd.

Enheten arbetar med olika typer av stöd både till ledningen och till myndighetens enheter och medarbetare, såsom administrativt och strategiskt ledningsstöd, lokalförvaltning, lokalförsörjning och kontorsservice samt extern representation. Den här tjänsten ingår i funktionen för administrativt ledningsstöd.

Dina arbetsuppgifter är att vara ett kvalificerat administrativt stöd för landshövding och länsråd. Du kommer främst bistå länsrådet med planering och koordinering av representationsuppdrag och möten. Du sammankallar och förbereder underlag, skriver protokoll och diarieför handlingar. Du hanterar e-post, svarar på telefonsamtal och sköter beställningar och fakturor i e-handelssystemet. Arbetet är i hög grad händelsestyrt och ställer krav på stresstålighet samt stor skicklighet i att snabbt och med finess hantera administrativa stödsystem.

Ska-krav för tjänsten: 

  • Du har gedigen erfarenhet och under minst fem år har du varit administrativt stöd, sekreterare eller koordinator till myndighetschef eller annan person i den högsta ledningen av företag eller organisation.
  • Du är administrativt skicklig och du sparar tid för dig själv och andra genom att använda administrativa stödsystem effektfullt.
  • Du är förtroendeingivande och representativ.

Som person är du:

Trygg, stabil och självgående och har lätt för att samarbeta med andra. Du bör också ha en positiv grundinställning, vara uthållig, lojal och ha ett serviceinriktat arbetssätt. Det är viktigt att du har förmågan att väga samman komplex information för att göra väl avvägda prioriteringar i ditt arbete och att ditt arbete i grunden styrs av en sund etisk kompass.

För att lyckas i uppdraget som behöver du dessutom ta egna initiativ och vara duktig på att kommunicera, både muntligt och i skrift. Vi lägger vikt vid den personliga lämpligheten.

Anställningen är:

En behovsanställning vilket innebär arbete vid vakanser och tillfälliga toppar. Denna anställning bör därför inte uppfattas som huvudsaklig försörjning för sökande. 

Vill du veta mer kontakta:

Enhetschef Linda Berglund, tel. 010-223 52 21.

Fackliga företrädare:

  • SACO, v.26-28 Andrea Ståhl telefon: 010-2235582
  • SACO v. 29 Ingegerd Wallin telefon: 010-2235614
  • ST v.26-29 Nina Stenmark, telefon: 010-223 53 04
  • ST v.30 Annelie Ingmar, telefon: 010-2235299 

Välkommen med din ansökan

Som du skickar via www.varbi.com. Din ansökan ska ha inkommit senast 25 juli, ange ref nr: 11675.

Läs mer om att jobba hos oss, vår värdegrund och våra förmåner:

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html

Inom staten rekryterar vi efter principen om förtjänst och skicklighet. Det innebär att vi gör en helhetsbedömning och arbetar efter kompetensbaserad rekrytering som en kvalitetssäkring för objektivitet och icke-diskriminering.

Följ oss i sociala medier:

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/sociala-medier.html

Läs mer om Länsstyrelsen i Östergötland:

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-lansstyrelsen-i-ostergotlands-lan.html

Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning. 

Så hanterar vi dina personuppgifter:

https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/om-webbplatsen/sa-hanterar-vi-dina-personuppgifter.html

Om jobbet

Antal tjänster1
ArbetstidDeltid
FöretagsnamnLänsstyrelsen i Östergötlands län
LönFast månads- vecko- eller timlön
Omfattning3 månader – upp till 6 månader
Organisationsnummer2021002270
Typ av anställningVanlig anställning
YrkeServicehandläggare
YrkesområdeAdministration, ekonomi, juridik

Ansökan

Länsstyrelsen i Östergötlands län söker en person till denna tjänst som servicehandläggare med placerings i Linköping. Om det låter intressant att arbeta som servicehandläggare hos Länsstyrelsen i Östergötlands län skickar du in din ansökan senast 2025-07-25.

Källa: Arbetsförmedlingen

Till webb­ansökan »
Relaterade jobb

Boendestödjare till Linköpings Stödboende

Nytida AB söker en person till tjänsten som stödpedagog i Linköping.

2025-04-14

Mer info

Stödassistent till gruppbostad - vikariat 90%

Omsorgsgruppen In AB söker en person till tjänsten som stödassistent i Linköping.

2025-05-26

Mer info

Seniorstöd till Veterankraft i Linköping

Veterankraft AB söker en person till tjänsten som stödassistent i Linköping.

2025-06-12

Mer info